We created social media content targeted towards new-age entrepreneurs for True Digital Park, Southeast Asia's largest tech and startup hub.

Client

True Digital Park

Year

2018

Country

Thailand

Social Media Content

Writing Samples

Digital Charity (Charity 4.0)

The concepts of family and religion are so deep-rooted in Thai society that Thai people are generous, compassionate, and philanthropic by nature. In the past, whenever there is a religious ceremony or charitable activity taking place, people know of it through word of mouth, otherwise known as “charitable solicitation”. This takes place within families, organizations, or communities, and whoever hears of it will usually help to spread word, often with delight, as we consider this one of the ways to make merit, creating positive karma for oneself.

Because of this, as communication technology in this digital age starts to influence the behaviors and daily lives of Thais, old methods of charitable solicitation also start to change. Now, this charitable act occurs through digital channels of communication. Messages are sent via LINE and charitable activities are posted on Facebook. It’s clear that although time has passed and methods have changed, the philanthropic ways of Thai people have remained, which is why we are always ready to pitch in and “share”.

A wolf in sheep’s clothing: technology’s double-edged sword

Utilizing social media to spread news of charitable activities or to ask for donations can obviously be very effective, since the more people know, the higher the chance of getting help. However, this can also be a loophole or an opportunity for criminals to pretend to do “good”, taking advantage of the personal information made available online for their own personal gain. For instance, an impersonator may post photographs and details of a patient, asking for donations to be wired to their bank account.

These scammers make people lose money and in some cases, lives. These problems may be prevented and resolved if all social media users practice their discretion. We should not publicly share information that may be too personal and should carefully check the sources and credibility of a post before sharing. Authorities should also be involved in taking care of these issues and closing existing loopholes.

Technology X Charity

Technology has become an important role and influencer of the behaviors and daily lives of people in every aspect, including charity, which has entered Charity 4.0 ever since the wide and rapid spread of news and activities via social media channels. Some examples of activities are charity marathons, reporting clues of missing persons, and rural development camps. Nowadays, technology facilitates several key interactions. For instance, individuals can register to join charitable activities via Facebook, donate instantly via SMS or eWallet, and even participate remotely in some activities, such as experiencing a marathon from a treadmill with the help of a VR camera.

But regardless of communication technology’s role in creating convenience and speedily spreading goodwill, it is important to acknowledge that physical communication and feelings are still desired by all human beings. Technology must complement wholehearted kindness in order for Charity 4.0 to become a success.

Although technology offers great conveniences, it is also crucial that we understand how to best use it. If you are interested in studying more about technology or would like to gain more knowledge about the digital world, True Digital Park would be pleased to welcome you to our soon-to-open venue. The space will become an important digital hub that perfectly merges daily essentials and business with the digital lifestyle.

For more information, visit TrueDigitalPark.com

สังคมไทยเป็นสังคมผูกพันกับศาสนาและอยู่รวมกันเป็นครอบครัวใหญ่มาช้านาน บ่มเพาะให้คนไทยเป็นคนใจดี โอบอ้อมอารี ชอบทำบุญ ชอบช่วยเหลือผู้ตกทุกข์ได้ยาก โดยที่ผ่านมาจะเห็นได้จากเวลามีงานบุญหรือกิจกรรมการกุศล เริ่มจากใช้วิธีการบอกต่อๆกัน หรือที่เรียกว่าการ “บอกบุญ” กันภายในครอบครัว ภายในองค์กรหรือภายในชุมชน ซึ่งผู้ที่ได้รับข่าวมาก็มักยินดีที่จะบอกต่อกันออกไป ด้วยคติที่ว่าแม้เพียงได้ “บอกบุญ” ก็เสมือนได้ร่วมทำบุญด้วยแล้ว

ด้วยเหตุนี้เองเมื่อเทคโนโลยีการสื่อสารยุคดิจิทัล เข้ามามีอิทธิพลกับพฤติกรรมในชีวิตประจำวันของคนไทย วิธีการ “บอกบุญ” แบบเดิมๆจึงถูกเปลี่ยน มาสู่ช่องทางแบบดิจิทัล ส่งข้อความผ่านทางไลน์ มีกิจกรรมต่างๆก็โพสลงเฟซบุค ซึ่งแม้เวลาเปลี่ยน วิธีการเปลี่ยน แต่คติความใจบุญของคนไทยนั้นยังคงอยู่ เราจึงพร้อมเสมอที่จะ “ช่วยแชร์”

คนร้ายคราบคนดี ดาบ 2 คมของเทคโนโลยี
แน่นอนว่าการนำ Social Media เข้ามาใช้และช่วยกันแชร์ต่อนั้น สามารถกระจายข่าวสารทั้งกิจกรรมการกุศลหรือการขอรับบริจาคต่างๆได้เป็นอย่างดี เพราะยิ่งสร้างการรับรู้ให้ออกสู่สาธารณะมากเท่าไร โอกาสที่จะมีความช่วยเหลือกลับมาก็ยิ่งมากขึ้นเท่านั้น แต่จุดนี้เองก็สามารถกลายเป็นหลุมดำหรือช่องโหว่ ให้มิจฉาชีพที่มาในรูปคนร้ายคราบคนดี ฉวยโอกาสจากข้อมูลส่วนตัวที่แชร์นั้นได้ เช่น มีคนแอบอ้างนำรูปภาพและข้อมูลผู้ป่วยไปโพสขอรับบริจาคโดยใช้เลขที่บัญชีอื่นแทน หรือ มีมิจฉาชีพโทรมาอ้างจะส่งทุนมาช่วยเหลือโดยต้องโอนเงินค่าสมัครให้ก่อน เป็นต้น

นับว่าเป็นภัยอันตรายที่คุกคามชีวิตและทรัพย์สิน เป็นด้านตรงข้ามของการทำความดี ซึ่งปัญหาเหล่านี้จะถูกป้องกันและแก้ไขได้ต้องอาศัยความรับผิดชอบและวิจารณญาณของผู้ใช้เทคโนโลยีทุกคน ไม่โพสข้อมูลส่วนตัวจนเกินไป เช็คให้ดีก่อนแชร์ทุกครั้ง และควรมีหน่วยงานที่รับผิดชอบเข้ามาดูแล ช่วยกันอุดช่องโหว่ของมิจฉาชีพ

Technology X Charity

เทคโนโลยีกลายเป็นสิ่งที่มีบทบาทและอิทธิพลสำคัญที่ส่งผลต่อการใช้ชีวิตและพฤติกรรมของคนในทุกๆด้าน ไม่เว้นแม้แต่การกุศล ที่ก้าวเข้าสู่การกุศล 4.0 นับตั้งแต่การกระจายข่าวสาร กิจกรรมผ่านช่องทาง Social Media ออกไปได้กว้างและรวดเร็วฉับไวขึ้น เช่น กิจกรรมวิ่งการกุศล แจ้งเบาะแสคนหาย ออกแคมป์พัฒนาถิ่นทุรกันดาร เป็นต้น ซึ่งเทคโนโลยีช่วยให้สามารถมีปฏิสัมพันธ์กลับมาได้อย่างรวดเร็ว เช่น Register เข้าร่วมกิจกรรมผ่านทาง Facebook ร่วมบริจาคทาง SMS หรือ eWallet ได้ทันที นอกจากนี้ในปัจจุบันเรายังสามารถร่วมกิจกรรมบางชนิดได้โดยไม่ต้องเดินทางไปสถานที่จริงอีกด้วย เช่น วิ่งมาราธอนการกุศลบนลู่วิ่งผ่านกล้อง VR เป็นต้น

อย่างไรก็ตามเทคโนโลยีการสื่อสาร อาจสร้างความสะดวกและส่งผ่านความใจดีออกไปได้อย่างรวดเร็ว แต่การสื่อสารทางกายและความรู้สึกทางใจนั้น ยังคงเป็นสิ่งที่มนุษย์ต้องการ อย่าลืมว่าการกุศล 4.0 จะออกมาดีได้ นอกจากมีเทคโนโลยีมาช่วยแล้ว ต้องมีใจที่ดีจริงแท้ประกอบอยู่ด้วยเสมอ

สุดท้าย แม้เทคโนโลยีจะสร้างความสะดวกสบายให้กับเรา แต่ก็ต้องรู้จักใช้ให้ถูกวิธี ทั้งนี้หากใครอยากศึกษาเรื่องเกี่ยวกับเทคโนโลยีหรือความรู้ด้านดิจิทัลมากขึ้น ทางโครงการทรู ดิจิทัล พาร์ค ยินดีต้อนรับทุกคนเข้าสู่พื้นที่โครงการที่กำลังจะเปิดเร็วๆนี้ เป็นศูนย์รวมของคนยุคดิจิทัลที่เชื่อมโยงการใช้ชีวิต การทำงานและดิจิทัลไลฟ์สไตล์ในทุกๆวันได้อย่างครบถ้วนสมบูรณ์แบบ

หารายละเอียดเพิ่มเติมได้ที่ TrueDigitalPark.com

Can high sales volume lead to bankruptcy? ขายดีจนเจ๊ง

Does increased sales volume equal to increased profit? To many people, it is difficult to imagine how a high sales volume can lead to bankruptcy. But it is important to first understand that in business, if the entrepreneur is so blinded by high quantity of sales, they could allow mistakes to fly by. Paradoxical phenomenon of “bankruptcy by high sales volume” may occur. Thus, this will result in wasted efforts and loss. It might even be too late before they realize.

Hidden costs sneaking up on profit

It’s true that with increased sales, there is increased income. However, every income has its costs, which must be calculated so that the true profit is identified. The cost of production does not only include the cost of the product, but also other expenses—hidden costs—such as the cost of delivery, advertising, daily wages, depreciation, etc. Without calculating these hidden costs, entrepreneurs won’t know the actual cost per unit and they won’t know for sure if the business is actually making profit. Regardless of the company’s sales figure, the business may not be making profit at all if all the hidden costs involved aren’t being considered.

Higher sales volume requires higher management abilities

Many entrepreneurs focus too much of their time on making sales, so much that they forget to manage and budget their earnings. Without proper management and clear division of cash flow, income, and expenses, problems may occur and entrepreneurs may find themselves lacking sufficient funds to further invest in the business. In some cases, the business may come to a halt due to lack of a proper system. As time goes by, these problems become more and more difficult to solve.

Accounting can help you

Start by tracking your income and expense in a simple report. You will be able to see clearly the movement of cash flow and liquidity of your company, as well as the actual figures of cost, income, and profit. This will come in handy when you are planning to expand or increase your inventory. Accounting will help you plan accurately and act at the right time, preventing any mistakes from happening. For example, a company may initially have high sales volume and high income. The entrepreneur becomes excited and invests too much in inventory and hires more staff. At the same time, they start to overspend and overlook management. Profit decreases and turns into loss without anyone knowing, since there was no record of finances or any form of accounting in the first place. Finally, a liquidity crisis occurs leading to the phenomenon “bankruptcy by high sales volume”.

Good business does not only mean high sales volume, or even massive amounts of income. Good management with a good system in place is important to every business, big or small. This must be done since the beginning, so that the business grows sustainably and continues to make high sales volume with profit in the long term.

We would like invite entrepreneurs and startups to follow True Digital Park! Receive updates about workshops, seminars and activities especially for startups at True Digital Park, Southeast Asia’s largest digital innovation center. The project will act as a hub that brings together support from partners in the private and public sectors, as well as multinational companies—all of which are committed to develop know-hows and enhance an all-inclusive set of digital skills.

For more information, visit TrueDigitalPark.com

ขายดีเป็นเทน้ำเทท่า แปลว่ากำไรต้องมากขึ้น จริงหรือ? หลายคนมองไม่เห็นภาพว่าถ้าขายดี ธุรกิจจะเจ๊งได้อย่างไร เป็นเรื่องที่ต้องทำความเข้าใจก่อนว่าในการทำธุรกิจนั้น หากผู้ประกอบการมัวแต่ตื่นเต้นกับยอดขาย จนละเลยข้อผิดพลาดของการทำธุรกิจไป นั่นอาจกำลังพาธุรกิจสู่ปรากฏการณ์ “ขายดีจนเจ๊ง” ที่เสียทั้งแรง เสียทั้งกำไร โดยที่กว่าจะรู้ตัวอีกทีก็อาจสายเกินไปแล้ว

ต้นทุนแฝง ดูดกำไรไม่รู้ตัว

จริงอยู่ที่ว่า ยิ่งขายดี รายได้ก็ยิ่งมากขึ้น แต่อย่าลืมว่าในองค์ประกอบของรายได้ทั้งหมดนั้น มี “ต้นทุน” เป็นสิ่งสำคัญที่จะต้องนำมาคิดเพื่อทำให้รู้ว่ากำไรที่แท้จริงได้เท่าไหร่ ซึ่งต้นทุนที่แท้จริง ไม่ใช่แค่ต้นทุนของตัวสินค้าเท่านั้น ยังรวมไปถึงค่าใช้จ่ายอื่นๆที่เป็นต้นทุนแฝงด้วย เช่น ค่าขนส่ง ค่าลงโฆษณา ค่าจ้างรายวัน ค่าเสื่อมต่างๆ เป็นต้น หากไม่นำต้นทุนแฝงเหล่านี้มาคำนวณ จะไม่รู้ว่าควรตั้งราคาต่อหน่วยเท่าไรและไม่รู้ว่าธุรกิจมีกำไรที่แท้จริงหรือไม่ แม้ขายดี แต่หักลบต้นทุนที่แท้จริงแล้ว กำไรอาจไม่เหลือก็เป็นไปได้

ยิ่งขายดี ยิ่งต้องจัดการให้เป็น

หลายคนใช้เวลาส่วนใหญ่ไปโฟกัสที่การขายให้ได้เยอะๆ จนละเลยการบริหารจัดการเงินที่ได้มาให้เป็นสัดเป็นส่วน ไม่มีการจัดสรรเงินหมุนเวียนสำหรับธุรกิจ รายรับ รายจ่าย เอาไว้อย่างชัดเจน จึงอาจทำให้เกิดปัญหา ทำให้เงินหมุนไม่เพียงพอที่จะลงทุนอะไรเพิ่ม หรือธุรกิจอาจจะต้องหยุดชะงัก เนื่องจากไม่มีการบริหารธุรกิจแบบเป็นระบบ สร้างปัญหาจนกลายเป็น “ดินพอกหางหมู” หากไม่เข้าจัดการได้ทันเวลา

ทำบัญชี ช่วยคุณได้

เริ่มต้นจากการทำบัญชีรายรับ รายจ่าย จะทำให้รู้ถึงความเคลื่อนไหวของกระแสเงินสดหรือสภาพคล่องของธุรกิจ ตลอดจนมองเห็นภาพชัดเจนว่า มูลค่าตัวเลขที่แท้จริงของ ต้นทุน รายได้ และกำไร คือเท่าไหร่กันแน่ หากกำลังวางแผนขยายธุรกิจหรือเพิ่มสต็อคสินค้า จะได้วางแผนได้อย่างถูกต้องแม่นยำ ถูกจังหวะเวลา เพื่อป้องกันข้อผิดพลาดทางธุรกิจ ยกตัวอย่าง ขายสินค้าได้ดี มีเงินเข้ามาก ลงทุนสต็อกเกิน เงินจม จ้างคนมากขึ้น ขาดการจัดการที่ดี ใช้จ่ายตามใจ กำไรหด ขาดทุนไม่รู้สาเหตุเพราะไม่มีการทำบัญชี สุดท้ายธุรกิจขาดสภาพคล่องไปต่อไม่ได้ เข้าสู่ปรากฏการณ์ “ขายดีจนเจ๊ง” ในที่สุด

ธุรกิจดี ไม่ใช่แค่ทำให้ขายดี มีเงินเข้ามากๆ เท่านั้น แต่การจัดการอย่างเป็นระบบเป็นสิ่งสำคัญที่ผู้ประกอบการไม่ว่าธุรกิจเล็กหรือธุรกิจใหญ่ ต้องทำควบคู่ไปตั้งแต่เริ่มต้นทำธุรกิจ เพื่อให้ธุรกิจเติบโตและขายดี “แบบยั่งยืน”

ขอเชิญชวนผู้ประกอบการและสตาร์ทอัพคอยติดตามทรู ดิจิทัล พาร์คผ่านทางเฟสบุ๊ค เพื่อรับข่าวสารการจัดเวิร์คช้อป สัมมนา และกิจกรรมเพิ่มความรู้เพื่อสตาร์ทอัพที่โครงการ ทรู ดิจิทัล พาร์ค ซึ่งเป็นศูนย์กลางด้านนวัตกรรมดิจิทัลที่ใหญ่ที่สุดในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ถือเป็นศูนย์รวมแห่งความร่วมมือจากพันธมิตรทั้งบริษัทเอกชน องค์กรมหาชน ภาครัฐ และบริษัทข้ามชาติระดับโลก ที่มีความมุ่งมั่นจะช่วยกันพัฒนาองค์ความรู้และยกระดับความสามารถของผู้ประกอบการและสตาร์ทอัพในด้านต่างๆอย่างครบถ้วน

หารายละเอียดเพิ่มเติมได้ที่ TrueDigitalPark.com